Federico García Lorca föddes 1898 i en by i närheten av Granada. Familjen hade det gott ställt och uppväxten präglades av liberala idéer och ett intresse för kultur. Som barn beskrivs han som lite klen, men också fantasifull.
Han tyckte om sånger och berättelser och bar genom livet med sig en stark kärlek till musiken. Hans litterära verk är genomgående inspirerat både av andalusisk folkkultur och musik.
Sexton år gammal skrevs han in vid universitetet i Granada, där han bland annat studerade juridik, litteratur och komposition. Med studierna gick det sådär och hans kärlek till musiken var större än hans begåvning, visade det sig. Yrkesmusiker kunde han inte bli. Men hans uttrycksbehov var starkt och han vände sig istället till diktandet, skrivandet, där han tidigt nådde vissa framgångar. Under de många år han var inskriven vid universitet hade han börjat publicera sig – både dikter och dramatik. En av hans första pjäser handlar om den omöjliga kärleken mellan en fjäril och en kackerlacka och speglar kanske hans egen känsla av kärlek med förhinder i en tid när det var förenat med dödsfara att vara homosexuell. Det har sagts om Lorca att död och ofullgången kärlek är två ständigt återkommande teman i hans verk. Men det handlar också om barndom, om identitet och om konsten i sig.
Själv hade Lorca kommit till Madrid som tjugoåring, 1919, och där flyttat in på ett studenthem med bland andra Luis Buñuel och Salvador Dalí, med vilken han också under en tid hade ett passionerat förhållande. Men Lorca plågades av depressioner och av att ständigt tvingas vara en person i offentligheten, en annan i sitt inre. Hans vänner har beskrivit hur han drabbades av vad de kallade ”dramones” – att han liksom drog sig tillbaka, in i sig själv och in i ett svårmod.
Han reste till både New York och till Kuba, som ett sätt att undfly privata problem, att få nya vyer och ny inspiration. Föräldrarna betalde för resan till New York, där han skrevs in på Columbia University. Vistelsen resulterade i diktsamlingen Poet i New York, publicerad postumt 1940 och fortfarande mycket läst. På Kuba håller han under våren 1930 föredrag – bland annat framför han där den senare (även den) mycket lästa och ofta citerade essän ”Duendens teori och funktion”.
När Lorca återvände till Spanien 1930 var det i en politiskt orolig tid. Under några år arbetade han med turnéteatern La Baracca och började skriva på den trilogi med pjäser som gjort honom till en av de stora dramatikerna: Blodsbröllop, Yerma och Bernarda Albas hus.
Han reser till Buenos Aires och Montevideo 1933, kommer åter till Spanien 1934, i en ännu mer politiskt laddad och osäker tid. Regeringen återinför dödsstraffet, medan andra förlorar sina liv i striden för demokrati.
Yerma får sin urpremiär i Madrid i december 1934 och möts både av hyllningar och stark kritik. Den politiska högern kallar pjäsen för en fiende till Spanien, för anti-religiös och allmänt motbjudande.
När den hyllas beskrivs den istället som ett stort steg mot frigörelse, som ett steg bort fån den medeltida mentalitet som fortfarande förtrycker folket.
Lorca deklarerar i en tidningsintervju i juni 1936 – i denna tid av fascistiska attentat, brända kyrkor och strejkaktioner – att: ”Jag är allas broder och avskyr den människa som offrar sig för en abstrakt nationalistisk idé.” Han förföljs både för sina åsikter och – troligen – för sin sexuella läggnings skull och han tar sin tillflykt till en väns hus för att gömma sig undan dem som ser honom som en fiende till nationen. De hittar honom dock och den 19 augusti 1936 avrättas Federico García Lorca tillsammans med tre andra personer, på vägen mellan Víznar och Alfácar.