Köp- och användarvillkor
Biljettköp och Mina sidor
För att köpa biljetter behöver du registrera dig som användare och uppge namn, adress, e-post och mobilnummer. Vid köp via webb betalas biljetten med betallösningen Qliro där du som kund väljer om du vill betala med kort, direktbetalning via internetbank, 14-dagarsfaktura eller delbetalning.
Det är inte möjligt att reservera biljetter på Dramaten (med undantag för gruppbokningar).
DRAMATEN HAR INFÖRT NYTT KÖPFLÖDE
Vid första inloggningstillfället behöver du skapa ett konto, detta gör du enkelt genom att fylla i ett kort formulär innan du checkar ut.
Om du tidigare har köpt biljetter via dramaten.se, ange den mejladress du angav vid köptillfället. Klicka på "Glömt lösenordet?" för att skapa ett nytt lösenord.
För information om Dramatens behandling av dina personuppgifter, se nedan i dessa Köp- och användarvillkor samt i Dramatens Integritetspolicy.
Alla betalningar på Dramaten.se hanteras av Qliro. Villkoren för dessa betalningar hittar du här: Användarvillkor Qliro: qliro.com/sv-se/villkor
Din biljett
Biljetten med QR-koden är din nyckel till en specifik föreställning. Biljetter som köpts innan 2023-11-27 eller via biljettkassan har ingen QR-kod, utan en streckkod.
QR-koden (som är unik för varje biljett) gäller endast en gång vilket betyder att den biljett som entrévärden scannar först, gäller. Hantera därför din biljett som en värdehandling och dela inte QR-koden med andra via t.ex. sociala medier.
Om du får förhinder inför ett evenemang så är det tillåtet att överlåta biljetten till någon annan, du kan enkelt dela biljetter via Mina sidor. Notera att en del priskategorier är förknippade med särskilda villkor där det efterfrågas ID eller scenpass i entrén, men det framgår i så fall tydligt på hemsidan och på biljetten.
Det är inte tillåtet att använda eller överlåta förvärvade biljetter i kommersiellt ändamål, i detta inkluderas:
- Användning av biljetter som pris i tävlingar eller liknande, såvida det inte har inhämtats ett tillstånd i förväg från Dramaten.
- Överlåtelse av biljetter där överlåtelsen sker som tillägg till en försäljning av olika slag - såsom av resor, restaurangbesök, hotellvistelser och liknande - såvida det inte i förväg har inhämtats ett tillstånd från Dramaten.
- Professionell affärsförsäljning eller annan överlåtelse av biljetter, oavsett pris för dessa.
Användning eller överlåtelse av en biljett i kommersiellt ändamål kommer att leda till annullering av biljetten. Dramaten har rätt till ersättning för samtliga eventuella omkostnader förknippade med annulleringen och som följer av den otillåtna biljetthanteringen.
Leverans av biljett
Vid köp i vår biljettkassa levererar vi fysiska eller digitala biljetter. Har du köpt din biljett på Dramaten.se levereras din biljett till den e-postadress du angav vid köpet. Om du inte har mottagit e-post med biljetterna inom 24 timmar efter genomfört köp (dubbelkolla alltid skräpposten) kan du ringa till vår kundservice på telefonnummer 08-667 06 80 eller skicka e-post till [email protected]
Se Kundservice öppettider här.
Försvunna biljetter
Har du tappat bort din biljett? Vi kan hjälpa dig med en ny, givet att din biljett är kopplad till dig som person (kundnummer) i Dramatens biljettsystem. Du kan alltid se och skriva ut dina biljetter via Mina sidor.
Tänk på att din gamla biljett inte gäller längre om du har fått en ny biljett utskriven eller åter skickad per epost.
Av- eller ombokning
Senast 48 timmar innan föreställning kan du avboka dina biljetter mot ett tillgodobelopp. Det gör du enkelt genom att logga in på Mina sidor. Du loggar in med samma mejladress som du använde vid köpet. Du kan sedan använda ditt tillgodo för att köpa nya biljetter. Tillgodot är giltigt i 6 månader från utfärdat datum. Vi gör inga återbetalningar, förutom vid inställda föreställningar.
Observera att du endast kan avboka en hel order via Mina sidor. För retur av enskild biljett – kontakta [email protected].
Återbetalning
Dramaten återbetalar endast biljetter vid inställda föreställningar. Medlemskap återbetalas inte.
Inställda evenemang
Om ett evenemang inte kan genomföras av någon anledning (t.ex. sjukdom i ensemblen) så kan Dramaten behöva ställa in. Vid dessa tillfällen kontaktar Dramaten alla kunder med information med så god framförhållning som möjligt. I denna information framgår det om vi spelar en ersättningsföreställning och vad som händer med din biljett.
Följande gäller vid inställt evenemang:
- Vid ersättningsevenemang gäller din ursprungsbiljett. Om du väljer att gå på evenemanget och biljetten scannas in har du inte rätt till ersättning.
- Om Dramaten inte kan ge en ersättningsföreställning avbokas dina biljetter automatiskt mot ett tillgodobelopp som kan utnyttjas inom 6 månader. Om du inte har möjlighet att utnyttja tillgodobeloppet har du rätt till återbetalning.
- 6 månader efter inställt evenemang har du inte rätt att begära ersättning.
- För återbetalning, mejla [email protected] och ange: Namn, ordernummer, föreställning, datum och tid
Tillgodo
Ett tillgodobelopp är giltigt i 6 månader från utfärdat datum. Du kan när som helst se och ta del av ditt tillgodo under Mina sidor.
Presentkort
Ett Presentkort från Dramaten kan användas för betalning av biljetter. Presentkorten är giltiga i 24 månader från utfärdat datum.
Personuppgifter
Den allmänna dataskyddsförordningen (känd som GDPR) gäller som lag i alla EU:s medlemsländer från och med den 25 maj 2018. Förordningen stärker enskilda individers rättigheter när det gäller personlig integritet vid behandling av personuppgifter. Dramaten samlar enbart in personuppgifter med ditt samtycke eller när det annars finns laglig grund för behandling. Det är viktigt att du förstår Dramatens integritetspolicy och att du känner dig trygg i behandlingen av dina personuppgifter.
För generell information om varför Dramaten registrerar och behandlar personuppgifter om dig och för information om cookies så hänvisar vi till vår Integritetspolicy (länk till sida). Integritetspolicyn innehåller också mer information om hur Dramaten arbetar för att efterleva kraven enligt Dataskyddsförordningen. I tillägg till vad som anges i vår integritetspolicy bevaras uppgifter om köp i den omfattning och under den tid Dramaten är förpliktigad till enligt regleringen i bokföringslagen.
Likaledes gäller, i tillägg till vad som framgår av vår integritetspolicy, att dina personuppgifter kan användas till att kontakta dig i samband med upplysningar om ditt köp hos Dramaten. Vi hänvisar i övrigt till vår Integritetspolicy.
Säkerhet
Vi vidtar lämpliga tekniska- och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda personuppgifter och annan data som vi har ansvar för mot missbruk, förlust eller manipulation. Från det ögonblick som vi har mottagit dina personuppgifter kan du således ha tillit till att vi behandlar dem med den respekt och säkerhet som Dataskyddsförordningen kräver.
Klagomål – information om möjlighet att framföra klagomål:
Om det är något du är missnöjd med i förbindelse med ditt köp av biljetter, kan du kontakta Dramatens kundservice på [email protected].
Om vi inte lyckas hitta en lösning och du vill föra ärendet vidare kan du hänvisa tvisten till Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller via adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du är också berättigad att inlämna ett klagomål till Konsumentverket.
Skicka anmälan till: Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad
E-post: [email protected]
EU-kommissionens online portal för klagomål kan också användas. Det är särskilt relevant om du är en kund som är bosatt i ett annat EU-land.
Klagomål inlämnas här: http://ec.europa.eu/odr
Klagomål hänförliga till behandling av personuppgifter kan lämnas till Datainspektionen/integritetsskyddsmyndigheten:
Datainspektionen
Box 8114
104 20 Stockholm
E-post: [email protected]
Vid inlämnande av klagomål så ska du ange vår e-postadress: [email protected]
Reservationer
Dramaten reserverar sig för eventuella fel avseende prisuppgifter och för utsålda evenemang.