”Tänk om de goda åren bara var
en liten parentes – en barnslig dröm”
Med Shakespeares bloddrypande Macbeth som klangbotten har Jens Ohlin och Hannes Meidal skapat ännu en uppdaterad klassiker där inte en replik är kvar från originalet. Deras Hamlet på Teater Galeasen blev den mest prisbelönta svenska uppsättningen 2017, och 2020/21 gjorde Jens Ohlins omtolkning av Molières Misantropen succé på Folkteatern i Göteborg.
Om natten får sjuåriga Baby Macbeth och hennes älskade kanin besök av tre väsen. De kommer med profetior om en blodig framtid. Är Skottlands våldsamma förflutna, som så länge varit begravt ute på heden, på väg tillbaka?
Babys föräldrar, paret Macbeth, är övertygade om att så är fallet. Deras civilisation är hotad! Är det då inte deras plikt mot Baby att stoppa det onda, innan det sker, så att dottern ska få det trygga liv de själva haft? Även om det betyder att de måste ta ett liv, bara ett enda?
Ohlin/Meidals (Macbeth) är på många sätt en syskonpjäs till deras Hamlet. Där Hamlet med köttyxan i handen tvekade bort sin chans att vrida tiden rätt, väljer paret Macbeth att använda den.
I rollerna ser vi bland andra Hannes Meidal, Maia Hansson Bergqvist, Per Svensson och Christina Schollin, som är tillbaka på Dramaten för första gången sedan 1993.