Rekommenderas från 15 år
Fixa klappen
Om uppsättningen
Lars Noréns dramatik flyttar in i Markus Öhrns säregna universum. En värld som kännetecknas av karaktäristiska masker, förvrängda röster och avskalade rum. Här får vi ett koncentrat av allt det norénska – jobbiga familjesammankomster, bittra relationer och en stor dos dödsångest – serverat på ett helt nytt sätt.
Markus Öhrn, regissör och bildkonstnär, gör nu sin första stora uppsättning på en svensk teater, efter att i många år varit uppmärksammad på de internationella scenerna. Nyligen gjorde han till exempel en hyllad uppsättning av Ingmar Bergmans Scener ur ett äktenskap på Volkstheater i Wien och hans Phobia på Nowy Teatr i Warszawa har spelat för fulla hus och blivit uvald att medverka på årets teaterbiennal i Venedig. Under våren 2024 hade han också en mycket uppmärksammad separatutställning på Bonniers konsthall – Requiem för Eva-Britt och han erhöll TCO:s kulturpris för 2024. På Dramaten har han tidigare gjort The Unknown, tolv halvtimmeslånga performances av honom själv och inbjudna gäster, som gavs utan någon förhandspresentation till besökarna.
Markus Öhrn återvänder ofta till teman som kärnfamiljen, könsroller, förtrycksstrukturer och vardagliga situationer som eskalerar på både humoristiska och våldsamma sätt.
Lars Norén (1944-2021) är en av den samtida svenska teaterns mest inflytelserika personer. Han slog igenom som dramatiker med pjäserna Natten är dagens mor och Kaos är granne med Gud på tidigt 1980-tal och upphörde därefter aldrig att vara aktuell på svenska scener, eller i media. Han var också verksam som regissör, teaterchef, poet och författare. Hans omfångsrika dagböcker som gavs ut i flera volymer med start 2008 väckte stor uppmärksamhet. Dramaten har spelat mycket av Noréns dramatik sedan Fursteslickaren 1973.
Förlag: Lars Natten Norén AB
Biljetter
Skådespelarnas repliker presenteras på en display som du får låna av publikvärdarna innan du går in i salongen.
Läs mer om textade föreställningar
Skådespelarnas repliker presenteras på en display som du får låna av publikvärdarna innan du går in i salongen.
Läs mer om textade föreställningar
Vill du veta mer om föreställningen innan du sätter dig i salongen? Introduktionen tar ca 15 minuter och ingår i biljettpriset. Start kl 18:15.
Läs mer om introduktioner
Skådespelarnas repliker presenteras på en display som du får låna av publikvärdarna innan du går in i salongen.
Läs mer om textade föreställningar
Skådespelarnas repliker presenteras på en display som du får låna av publikvärdarna innan du går in i salongen.
Läs mer om textade föreställningar
Vill du veta mer om föreställningen innan du sätter dig i salongen? Introduktionen tar ca 15 minuter och ingår i biljettpriset. Start kl 18:15.
Läs mer om introduktioner
Medverkande
Konstnärligt team
Produktionsteam
Musik och ljudbild skapad och framförd av Benjamin Quigley och Fabian Grytt Österman.
Ouvertyren till cellosvit nr. 1 i C-dur av J.S. Bach framförd av Michal Pepol.
Stråkkvintett i E Dur, Op. 11, No. 5, G. 275: III. Minuetto av Luigi Boccherini med Budapest Strings
Med scener ur pjäserna Hebriana, Så enkel är kärleken, 3.31.93 och Andante. Dikten nr.94 ur diktsamlingen Dagbok augusti-oktober 1975 (utgiven 1976) citeras i föreställningen.
Förlag: Lars Natten Norén AB.
Dekor och kostymer tillverkade på Dramatens ateljéer.