Sammanfattning del 1
New York är en plats som drar till sig unga människor med stora drömmar sägs det i Arv, och vi möter i pjäsen några av de många som på olika sätt och vid olika tider lockats till staden. Där är den unge Toby Darling, som är författare, oändligt charmig och oändligt självdestruktiv. Han lever i pjäsens början med Eric Glass, en lugn, konstälskande matlagande medelpunkt i den grupp av vänner, som följer med genom berättelsen. De som kallas Jason och Jason, Jasper och Tristan.
Vi möter Adam McDowell – en aspirerande skådespelare från fin familj, samt den unge trasige Leo, som lever på gatan och säljer sex.
Där finns Walter Poole – en man ur AIDS-generationen, som liksom sin partner Henry Wilcox överlevt sjukdomen. Henry Wilcox, som är en stenrik affärsman, med sönerna Charles och Paul från ett äktenskap i unga år.
Litteratur spelar en viktig roll i Arv – både läsande och skrivande. Pjäsen tar sin början på en skrivarkurs där författaren Edvard Morgan Forster stegar in i handlingen, en gäst från en annan tid, för att hjälpa de unga homosexuella männen i New York, i vår tid, att berätta sin historia. Romanen Howards End som Forster, skrev redan 1910, blir en inspirationskälla för dem alla, och hans postumt publicerade roman Maurice fungerar som en spegel för att tala om just det som Arv vill tala om: hur en större frihet erövrats för hbtq-gruppen genom åren, men också hur många som dog i AIDS och hur viktigt det är att aldrig glömma det, aldrig glömma dem.
Mellan rollgestalterna skapas relationer och beroenden.
(Man skulle kunna berätta att Eric blivit av med sin lägenhet som han hyrt på Manhattan, det hem hans familj haft i flera generationer. Eller att Eric och Walter blivit goda vänner och att Eric - efter Walters död - börjat umgås med Henry. Eller att Toby möter Leo på julafton, att han tillbringar en natt med honom och betalar för det. Och att han gör det för att Leo är så lik Adam… Eller ska man avslöja att Tobys roman dramatiserats, gjort succé i Chicago och nu ska upp på Broadway?)
Det handlar om död, svek och längtan – om sex, droger, klass och politik. Eller som Morgan formulerar det i pjäsen: om vänskap, kärlek och förlust.
Betydelsefullt i handlingen är också ett hus på landet, tre timmar norr om Manhattan. Och det är där del 2 tar sin början. I det omtalade huset, på den plats som även den bokstavligen bär på det arv pjäsen skildrar.