Vi använder kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen, för att samla besöksstatistik och för marknadsföring.

Läs mer om hur vi använder kakor

Natthärbärget

Maksim Gorkijs storverk i regi av ungerske János Szász

Ingela Olsson i Natthärbärget.
Premiär
17 mars 2022
Speltid
2 tim 50 min, inkl. paus
Info

Färdigspelad

Om uppsättningen

Det finns ett ljus i slutet av tunneln – men vägen dit är fylld av kamp.

I den ungerske film- och teaterregissören János Szászs uppsättning av Maksim Gorkijs mest kända pjäs befinner vi oss på en teaterscen, i en nära förestående framtid. Därute har en katastrof just ägt rum och mörkret är i det närmaste totalt. Därinne – på teatern – utkämpar en grupp vilsna individer en kamp för sin överlevnad.

I Natthärbärget möter du samhällets utstötta. De normlösa, de som mördat och våldtagit. Genom berättelsen går Luka, en vandrare, en hemlös, en pilgrim, som med sina moraliska anekdoter duperar sin omgivning. Luka väcker frågan hos sin publik: vilka hemligheter döljer du djupt inom dig för att orka leva?

Anna von Hausswolff har komponerat nyskriven musik till uppsättningen.

János Szász är en framstående ungersk film- och teaterregissör, som nyligen, liksom många andra kulturarbetare i Ungern, utsatts för förföljelser av polisen. Szász har tilldelats ett antal internationella priser och bland annat vunnit European Film Award för sin filmatisering av Woyzeck 1994, efter Georg Büchners berömda pjäs. Hans filmatisering av Ágota Kristófs roman Den stora skrivboken har också belönats med priser. Szász är verksam i USA där han regisserat flera uppsättningar vid American Repertory Theater, bland annat Mor Courage, Mordet på Marat och Onkel Vanja. Det är första gången János Szász regisserar i Sverige och han har med sig ett ungerskt konstnärligt team.

Maksim Gorkij (1868–1936) var en rysk författare och dramatiker och en av de främsta företrädarna av socialrealismen som litterär stil. Med På botten från 1902, i svensk översättning ofta kallad Natthärbärget efter den tyska titeln Nachtasyl, vann Gorkij stor framgång. På Dramaten gästpelade Natthärbärget under Bergmanfestivalen 2012, i regi av Oskaras Koršunovas.

Pjäsen har nyöversatts av Kajsa Öberg Lindsten, som bland annat översatt verk av Svetlana Aleksijevitj till svenska.

Biljetter

Spelperiod
17/03–02/10 2022

Man drar efter andan, det är vackert, vidrigt och skrämmande trovärdigt.
Expressen
Det är en storslagen uppsättning, fylld av detaljer, rytm och nutida språk.
SVD
Oplanerat och fruktansvärt kliver verkligheten in på scenen och tvingar besökarna, och deras samveten, att se.
DN

Trailer

Medverkande

Konstnärligt team

Av
Maksim Gorkij
Regi
János Szász
Översättning
Kajsa Öberg Lindsten
Bearbetning
Irena Kraus, János Szász
Scenografi
Márton Ágh
Kostym
Kajsa Larsson
Ljus
Tamás Bányai
Musik
Anna von Hausswolff
Peruk och mask
Frida Ottosson, Melanie Åberg
Dramaturg
Irena Kraus
Foto affischbild
Klara G
Janos Szasz.

Känslan av att falla

När János Szász sätter upp Natthärbärget handlar det om att förlora allt. Det är första gången han regisserar i Sverige och valet föll på Gorkij.
Nattharbarget Scenografi

Natthärbärgets scenografi

Márton Ágh är en av Ungerns främsta scenografer och kostymdesigner och har arbetat brett med teater, film och scenkonst över hela Europa. Till János Szász uppsättning av Maksim Gorkijs Natthärbärget har Ágh skapat en scenografi som speglar interiören av Dramatens stora scen.
Natthärbärget Cover 5 Stående

Andedräkten från Natthärbärget

"Nej, jag vet inte vad jag ska göra med de röster som slår emot mig i Gorkijs pjäs: De föreslår ingenting, de hoppas inte, de förgör varandra. " Göran Greider skriver om Maksim Gorkijs utsiktslösa pjäs.