Richter är verksam på flertalet scener över hela Europa, så som Burgtheater i Wien, Théâtre National de Bruxelles, Nationaltheatret i Oslo, Maxim Gorki Theater i Berlin, Deutsches Schauspielhaus Hamburg samt Festival d’Avignon. Sedan år 2000 är han husdramatiker och regissör på Schaubühne i Berlin. Några framträdande verk är Gott ist ein DJ (1999), Unter Eis (2004) och TRUST (2009) – samtliga framförda på Schaubühne.
2018 regisserade Falk Richter Elfriede Jelineks Am Königsweg för Deutsches Schauspielhaus Hamburg. Produktionen blev inbjuden att framföras på Theatertreffen i Berlin där Richter också mottog pris för Årets regissör av tidningen Theater Heute.
I år blev Richter på nytt inbjuden till Theatertreffen med den autofiktiva uppsättningen The Silence som hade urpremiär på Schaubühne under hösten 2023. I The Silence gräver Richter i sin egen familjehistoria där vi möter en bortgången far, en mor och son som bär på underträngda hemligheter och olösta trauman. Richter öppnar upp frågan för vilka alternativa modeller det finns för maskulinitet, faderskap och föräldraskap. Vad finns det för relationer bortom patriarkalt förtryck och våld, och hur skulle det livet kunna se ut?
Under våren 2024 hade Bad Kingdom, av och i regi av Falk Richter, premiär på Schaubühne. Bad Kingdom utspelar sig i en fragmentarisk samtid där vi möter förvirrade och ensamma människor i en storstad som söker kontakt och förståelse över vad det är som händer i denna levande mardröm.
Sedan 2019 är Falk Richter professor i scenkonst vid Den Danske Kunstskolen. I sitt konstnärliga undersökande arbetar Richter tvärvetenskapligt med sitt distinkta sätt att engagera sig i angelägna sociala och politiska frågor genom scenkonsten. Frågor om kön, arv och tillhörighet utifrån ett forskningsbaserat perspektiv har en viktig roll i hans arbete. År 2018 släppte Falk Richter boken Disconnected där Falk presenterar en mer djupgående analys av teatern ”som en plats för analys av språk och ideologi, som en plats för polyfoni, som en skyddad plats där man ostört kan tänka, diskutera och pröva sig fram.”
Falk Richter debuterade på Dramatens stora scen under Bergmanfestivalen 2018 med uppsättningen Safe, ett specialskrivet verk för Dramaten där Falk Richter ville undersöka nutidsmänniskans komplexa dilemman i ett Europa där kontinenten glider isär.
När Richter återkommer till Dramaten med Kung Lear undersöker han frågorna om makten och arvet när riket är i kaos. Vill den nya generationen driva fram förändring, eller drivs den av samma blinda maktbegär som den föregående?