Vi använder kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen, för att samla besöksstatistik och för marknadsföring.

Läs mer om hur vi använder kakor

Inställda föreställningar

Lördagens föreställning (21 december) av Fem scener Norén är inställd 

Spela

Hinkemann

Ernst Tollers tragedi om krig och kärlek

Poster Hinkemann
Premiär
13 mars 2025
Speltid
Speltid ej fastställd än

Fixa klappen

Ge bort en upplevelse i jul – Dramatens presentkort

Om uppsättningen

”Nu för tiden måste man vara en karusell för att överleva. Snurra, man måste fortsätta snurra”

Hinkemann försöker hitta sin plats i tillvaron efter tiden som soldat. Men våldsamma minnen förföljer honom, och den värld han möter har svårt att hantera honom och ta hans problem på allvar. Inte ens hans fru förstår och accepterar den han har blivit.

Ernst Tollers tragedi från 1923 blir i den dansk-svenska dramatikern Tom Silkebergs bearbetning en absurd pjäs om att bära ett trauma, om samhällets oförmåga att hantera det och om kärlekens omöjlighet i en sån verklighet.

Ernst Toller (1893–1939) var en tysk dramatiker mest känd för sina expressionistiska pjäser och sitt politiska engagemang. Hinkemann, liksom flera andra verk, skrev han i fängelse under tidigt 1920-tal, där han satt till följd av sitt engagemang i den socialistiska revolutionära Bayerska rådsrepubliken där han var president under sex dagar 1919.

Anja Suša är en mångfaldigt prisbelönad teaterregissör verksam i Serbien, Kroatien, Montenegro, Slovenien, Polen, Sverige och Danmark. Sedan 2019 undervisar hon som professor i teaterregi vid Stockholms konstnärliga högskola. På Dramaten har hon tidigare satt upp #Jeanne, en uppsättning som belönades med Grand Prix på Belgrads internationella teaterfestival 2023. Anja Suša och Tom Silkeberg har samarbetat i många år. Silkebergs texter spelas flitigt runtom i Europa och han är just nu aktuell med en hyllad omskrivning av Orlando på Burg Theater i Wien. 

Biljetter

off. genreponsdag 12 mars 19:00Lilla scenen
Köp biljetter
premiärtorsdag 13 mars 19:00Lilla scenen
Köp biljetter
lördag 15 mars 19:00Lilla scenen
Köp biljetter
söndag 16 mars 16:00Lilla scenen
Köp biljetter
onsdag 19 mars 19:00Lilla scenen
Köp biljetter
fredag 21 mars 19:00Lilla scenen
Köp biljetter
lördag 22 mars 13:00Lilla scenen
Köp biljetter
torsdag 27 mars 19:00Lilla scenen
Köp biljetter
tisdag 1 april 19:00Lilla scenen
Köp biljetter
söndag 6 april 16:00Lilla scenen
Köp biljetter
söndag 13 april 16:00Lilla scenen
Köp biljetter
fredag 25 april 19:00Lilla scenen
Köp biljetter
lördag 26 april 13:00Lilla scenen
Köp biljetter
fredag 2 maj 19:00Lilla scenen
Köp biljetter
lördag 3 maj 13:00Lilla scenen
Köp biljetter
torsdag 8 maj 19:00Lilla scenen
Köp biljetter
lördag 10 maj 19:00Lilla scenen
Köp biljetter
söndag 11 maj 16:00Lilla scenen
Köp biljetter
torsdag 15 maj 19:00Lilla scenen
Köp biljetter
fredag 23 maj 19:00Lilla scenen
Köp biljetter
lördag 24 maj 13:00Lilla scenen
Köp biljetter

Medverkande

Konstnärligt team

Av
Ernst Toller
I en fri bearbetning av
Tom Silkeberg
Scenografi
Helga Bumsch
Kostym
Maja Mirkovic
Peruk och mask
Mimmi Lindell, Frida Ottosson
Ljus
Jens Sethzman
Ljud
Adde Andreas Huumonen
Dramaturg
Jacob Hirdwall
5 min läsning

Ernst Toller – dramatiker och revolutionär

Lär känna den tyske dramatikern som försökte göra socialistisk revolution, som skrev sina främst verk i fängelse, som tvingades fly från nazisterna och som, baserat på egen erfarenhet, skildrade hur den enskilda människans kamp för frihet och självständighet krossas av kollektiva krafter eller auktoritära system.

Tre frågor till dramatikern Tom Silkeberg

Du har gjort en fri bearbetning av Ernst Tollers pjäs, vad har du gjort egentligen?

För mig är adaptivt skrivande – bearbetning, översättning, dramatisering etc. en i grunden kritisk praktik. Kritisk i så mening att dess självberättigande består i ifrågasättandet: hur skulle historien annars kunna se ut? Jag har ägnat mig en hel del åt adaptioner och tänker att den adaptiva skrivpraktiken ifrågasätter själva idén om verket, om historien, som avgjord och avslutad. Historien upprepar sig, men alltid på en annan frekvens. För Toller-kännare är den här pjäsen främmande, främmande i så mening att språket, sättet människorna talar på och till varandra, är nytt och annorlunda. Men situationerna, utsattheten, mänskofientligheten och den hotande katastrofen är snarlik.

På vilket sätt är språket i din bearbetning annorlunda än i Tollers pjäs?

Jag har vandrat genom Ernst Tollers pjäs som genom en ruin, och försökt framkalla platsen på nytt, med ett språk fullt av vår tids erfarenheter, men som samtidigt inte kan undgå att upprepa de historier och myter som konstituerar det. Till skillnad från Tollers skira, nästan naivistiska dialog, har jag velat synliggöra språk, ställa ut det, i all sin obscenitet.

I din version av pjäsen finns referenser till vår egen tid: finns samma referenser i Tollers pjäs till hans samtid?

Intellektuella belackare med Georg Lukács i spetsen anklagade i sin tid expressionister som Ernst Toller för att vara världsfrånvända, en rätt lomhörd kritik kan jag tycka. Tollers intention var aldrig att skildra sin samtid, utan att kritisera samtiden. Uruppförandet av Hinkemann på Staatstheater i Dresden 1924 stormades chockerande nog av en högerextremistisk mobb, som på förhand hade fått lappar utdelade med repliker ur pjäsen som de uppfattade som tyskfientliga. Jag vet faktiskt inte om något sådant alls vore tänkbart idag. Inte för att vår tid saknar högerextremister, utan för att teatern inte alls har samma betydelse. Händelsen vittnar i alla fall, tänker jag, om ett verk som avsiktligt eller ej grep in i sin samtid. Inte bara det, den föregrep vad som väntade.