Vi använder kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen, för att samla besöksstatistik och för marknadsföring.

Läs mer om hur vi använder kakor

Inställda föreställningar

Lördagens föreställning (21 december) av Fem scener Norén är inställd 

Exit Parkour

En föreställning om och med en av världens främsta parkourutövare, i regi av Örjan Andersson

Exitparkour Poster
Premiär
Urpremiär 28 maj 2022
Speltid
1 tim, ingen paus
Info

Färdigspelad

Om uppsättningen

När Matar var 9 år upptäckte han parkour och började träna med sina vänner på gatorna i Gaza. Han älskade friheten i att flyga över murar och ruiner, att göra hinder till möjligheter. Snart var han och hans vänner så duktiga att filmerna de lade ut väckte internationell uppmärksamhet. Hans otroliga färdigheter som parkourutövare öppnade dörrar till världen – och till slut kunde Matar ta sig till Sverige. Men resten av hans familj är kvar.

Det här är Matars egen berättelse om att välja friheten, men att samtidigt tvingas lämna sin familj. Om att älska livet men aldrig frukta döden. Om att ringa hem var tionde minut när bomberna faller. Om att nästan kunna flyga, men aldrig vilja landa.

Örjan Andersson är en av Sveriges mest uppmärksammade koreografer. Han har arbetat som dansare, bland annat med det israeliska kompaniet Batsheva Dance Company och koreografen Ohad Naharin. 1996 grundade han sitt eget danskompani, Andersson Dance. Han har också koreograferat många av de stora danskompanierna, som Cullbergbaletten, Kungliga Operan och Göteborgsoperan. 2013 satte han upp Werther på Unga Dramaten, som blev inledningen på ett arbete där han kombinerar regi och koreografi.

Pjäsen baseras på intervjuer med Matar och är sammanställd av Ada Berger, konstnärlig ledare för Unga Dramaten.

Exit Parkour är ett samarbete mellan Unga Dramaten och Andersson Dance.

Biljetter

Spelperiod 28/05–27/10 2022

Andlöst att följa Matars språng mot friheten
SvD
Och Matar charmar publiken, inte bara med sina kroppskonster utan med en kaxig och ödmjuk scennärvaro.
DN
Det är både drömlikt och sakligt; Örjan Andersson svingar ett trollspö över gränsen däremellan.
Danstidningen

Medverkande

Konstnärligt team

Av
Ada Berger
Scenografi och ljus
Chrisander Brun
Kostym
Daniel Åkerström-Steen
Mask och peruk
Moa Hedberg
Musik
Anna Sóley Tryggvadóttir
Dramaturg
Anna Kölén
Foto affischbild
Klara G
Foto föreställningsbilder
Leonard Stenberg

Trailer