Nora spelar skickligt de roller som förväntas av henne och iscensätter sin vardag så att andra ska avundas hennes liv. Allting är content – förutom hennes skuld, som bara växer och växer.
En generös teaterfest på Stora scenen med tidsenliga kostymer, dans, musik och massor av skärmtid.
Regissören Anna Pettersson ligger bakom en rad uppmärksammade och hyllade uppsättningar av Ibsens och Strindbergs klassiker, som i hennes händer återuppstår som högaktuella berättelser med kopplingar mellan de existentiella villkoren i dåtid och nutid. Nu tar hon sig an Ibsens Ett dockhem och skapar ett verk av musik, rörlig bild och text som fond till skådespelarnas gestaltning.
Anna Pettersson är regissör och teaterchef för Strindbergs Intima Teater. På Dramaten har hon tidigare satt upp Hedda Gabler och Vildanden.
I rollen som Nora ser vi Manuela Gotskozik Bjelke, som gick ut Stockholms konstnärliga högskola 2021. Doktor Rank spelas av Marie Göranzon, Krogstad av Pierre Wilkner. Torvald spelas av Hannes Meidal, Per Svensson och Joel Valois. Fru Linde spelas av Hulda Lind Jóhannsdóttir, Melinda Kinnaman och Anna Maria Käll.
Henrik Ibsens Ett dockhem hade urpremiär 1879. Den handlar om Nora som utåt sett lever ett lyckligt liv i ett välordnat äktenskap med bankmannen Torvald. Överenskommelsen de lever i visar sig dock vara byggd på lögner, väl inövade rollspel och en skrämmande brist på förtroende. Situationen blir ohållbar för Nora, som bestämmer sig för att bryta upp det liv hon själv har skapat och lämna sin man och sina barn. Ett slut som väckte stor uppståndelse på sin tid, och gav upphov till både debatt, censur och svar från andra författare som August Strindberg och Alfhild Agrell.
Uppsättningen innehåller nyskriven musik av Gustave Lund, även känd som Gurra G.