av Mahesh Dattani
Uruppförandet av en nyskriven kontroversiell indisk pjäs om ett land som alltmer upphöjer traditionell kultur och censurerar radikal konst.
I slutet av åttiotalet skrev den indiske dramatikern Mahesh Dattani sin kanske hittills mest spelade pjäs – Dance like a Man/ Dansa som en man. Genom en berättelse om en man och en kvinna som inte finner sig i den hårt könsbundna världen av den klassiska indiska dansen, skildrade dramatikern ett föränderligt Indien, där det traditionella synsättet höll på att omdefinieras för att passa ett modernt liv i en demokratisk stat.
Om sin nyaste pjäs Dance Like a Goddess / Dansa som en gudinna (2024) säger Mahesh Dattani följande:
”Trettiofem år senare ser vi ett Indien som blickar bakåt. Klassisk dans välkomnas på grund av dess koppling till tradition och religion. Men mer radikal konst, som teater som kritiserar kastsamhället censureras kraftigt, och de som gör sådana föreställningar hotas av förföljelser enligt ”uppviglingslagar”. Jag skildrar en familj som på ett sätt står i konflikt med både det traditionella och det radikala: Den klassiska konsten ses som brahmansk och därför förtryckande. Radikal teater ses som formlös, propagandistisk och statsfientlig. Men vad händer om de två samarbetar? Speciellt när staten gynnar det traditionella.”
Dance Like a Goddess / Dansa som en gudinna har hittills aldrig spelats och den gestaltade läsningen på Dramaten.Doc kan därför ses som ett uruppförande.