Internationell utblick: Konst och kris
Om uppsättningen
Premiär: 25 maj 2021
Regissörer från Grekland, Ungern och Egypten i ett samtal med Mattias Andersson och Anneli Dufva.
År 2020 har präglats till stor del av coronapandemin som är ständigt närvarande både i det privata och vardagliga. Hur kommer detta påverka oss på sikt? Under det senaste decenniet har vi sett ekonomiska kriser och kolapser, bland annat i Grekland, och massdemonstrationer under den arabiska våren. Högerpopulism och fascism har vuxit sig starkare i flera europeiska länder och demokratiska grundvalar har utmanats. Brexit, stora flyktingströmmar och växande migration. Hur förhåller man sig som konstnär i denna tid, och vad händer med konsten? Hur ser man på framtiden?
”Jag tror starkt på att en kris är en katalysator för förändring och för en övergång från den privata till den offentliga sfären. För min del gav den impulsen att bryta med det nuvarande läget och födde nya sätt att tänka och att skapa konst.”
Den grekiska regissören Elli Papakonstantinou uttrycker något som många kan känna igen och har vittnat om tidigare; en samhällelig kris föder konst, när tillvaron ställs på sin spets, tvingas man också vässa sina konstnärliga verktyg.
Medverkande
Elli Papakonstantinou är regissör och även översättare och aktivist, född och uppvuxen i Aten. Utbildad i sin födelsestad och i London, och har regisserat en rad internationellt uppmärksammade uppsättningar både i Europa och i USA, såväl klassiker som nya verk. Tidigare gästforskare vid universiteten Stanford och Princeton, och idag är Aten hennes bas. Hon har också grundat den internationella gruppen ODC ensemble.
Den ungerska regissören och manusförfattaren Janos Szasz, utbildad vid Film och teaterakademin i Budapest, har regisserat både teater och film och även varit konstnärlig ledare för The American Repertory Theatre Institute (vid Harvard University), där han satte upp en rad klassiker. Han har vunnit ett antal internationella priser: bland annat European Film Award för Woyzeck 1994, en filmatisering av Georg Büchners pjäs med samma titel. Vid filmfestivalen i Karlovy Vary 2013 fick han priset för bästa filmatisering av Ágota Kristófs roman Den stora skrivboken.
Ahmed El -Attar från Egypten, regissör och dramatiker, utbildad i Frankrike, har bland flera andra verk skrivit den internationellt uppmärksammade pjäsen Before the revolution, där han skildrar sitt hemland före de stora demonstrationerna på Tahrirtorget år 2011. Han är verksam i Mellanöstern och i Europa, han är konstnärlig ledare för the Temple Independent Theatre Company och grundare av Studio Emad Eddin Foundation i Kairo.
Medverkar i samtalet gör också Mattias Andersson, dramatiker, regissör och sedan i mars 2020 Dramatens teaterchef och konstnärliga ledare. Mattias uppsättningar har kritikerrosats och uppmärksammats och spelats på flera svenska såväl som internationella teaterscener. Exempel på utmärkelser är Nordiska Dramatikerpriset 2006 och Ibsenpriset 2007. För sin uppsättning av Brott och straff på Backa Teater fick han Expressens teaterpris 2007 och Svenska Teaterkritikers pris 2007.
Dramaturg Anneli Dufva leder samtalet som genomförs på engelska med möjlighet till svensk och engelsk textning.
Samtalet ingår i serien Internationell utblick, en rad samtal med internationella gäster, och är en del av Bergmanfestivalen.