Vi använder kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen, för att samla besöksstatistik och för marknadsföring.

Läs mer om hur vi använder kakor

Kim Hyesoon

Kim Hyesoon Foto Nina Graafland Bw

Årets Poesifestival invigs av Kim Hyesoon, en av Sydkoreas mest nyskapande och internationellt hyllade författare. Med Autobiografi av död (20TAL Bok, 2022) gavs hon för första gången ut i bokform på svenska.

Att läsa Autobiografi av död är att kliva in i ett rum mellan liv och död, mellan dröm och verklighet. Det är ett hemsökt rum där jaget löses upp och smälter samman med ett du, dödens du. Som Aase Berg skriver i sitt förord: "Medan jag läser dessa dikter utplånas jag sakta. Jag känner mig död". I Kim Hyesoons säregna värld tycks språk och rytm utföra en magisk ritual, sjunga en sång som är döden.

"När jag släppte in döden i poesin upplevde jag till och med språkets död. Att skriva poesi är att bevittna de namn som dör inuti poesin. Poesins klimax finns i ögonblicket då du upptäcker alltings frånvaro – bara en senapsfröaktig död återstår. (…) I slutändan har jag bara krafsat ner rytmen, vad dödsuniversum spydde och grät ut varje gång. Varför? Därför att rytmen är dödens ansikte. Poesin väntade där "jag" hade dödats."
Kim Hyesoon

Kim Hyesoon debuterade 1981. Sedan dess har hon gett ut ett stort antal diktsamlingar, däribland I’m OK, I’m Pig! (Bloodaxe Books, 2014) och Poor Love Machine (Action Books, 2016).

Den engelska översättningen Autobiography of Death belönades 2019 med poesivärldens största pris, Griffin Poetry Prize. År 2022 tilldelades Kim Hyesoon det svenska Cikadapriset, som delas ut till Harry Martinsons minne.

"[Autobiografi av död] exponerar oss för en existentiell maktlöshet och kontrollöshet vi helst inte vill veta av."
Dagens Nyheter

"Det är omtumlande och existentiellt bländande läsning."
Dagens ETC

"Bilderna är kompakta, på en gång groteska, roliga, vackra och hemska."
Göteborgs-Posten

Foto: Nina Graafland