Vi använder kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen, för att samla besöksstatistik och för marknadsföring.

Läs mer om hur vi använder kakor

En pjäs för de levande i en döende värld

En föreställning som turnerar utan att resa, i koncept av Katie Mitchell

Helmon Solomon i En pjäs för de levande i en döende värld.
Premiär
Svensk premiär 20 augusti 2022
Speltid
1 timme 20 minuter, utan paus
Info

Färdigspelad

Om uppsättningen

Naomi är dramaturg i en ung och mycket engagerad teatergrupp. Precis innan de ska spela sin föreställning har en av skådespelarnas mamma varit med om en olycka och ligger för döden på sjukhus. Skådespelarna har åkt dit och Naomi är kvar ensam för att ta emot publiken.

Länge har Naomi gjort research till pjäsen som hon beskriver som ett slags
bam-bam-bam
in-your-face
helt storslagen betraktelse
över klimatkollapskatastrofen

Men nu är föreställningen som sagt inställd. Med förtvivlan, engagemang och en ung människas längtan efter hopp tar Naomi i stället själv plats på scenen. Där går hon igenom jordens historia från big bang och fram till det som ser ut att bli det sjätte massutdöendet. Hon berättar om livet på jorden och varför det håller på att rinna oss ur händerna.

En pjäs för de levande i en döende värld (A Play for the Living in a Time of Extinction) är en monolog av den amerikanska ekofeministen Miranda Rose Hall, om vårt ansvar och våra möjligheter att påverka den kommande ekologiska katastrofen.

Uppsättningen ingår i projektet STAGES (Sustainable Theatre Alliance for a Green Environmental Shift) och utforskar möjligheten att göra hållbar teater som kan turnera utan att resa. Dessutom skapas energin till föreställningen live av cyklister på scen. Konceptet är skapat av regissören Katie Mitchell.

STAGES är ett europeiskt samarbetsprojekt som dels går ut på att turnera produktioner utan att resa eller transportera något. Dessutom genomför alla deltagande scener olika utvecklingsprojekt i samarbete med forskare, universitet och publik för att kunna arbeta mer hållbart i hela produktionskedjan.

Katie Mitchell

Katie Mitchell, en framgångsrik brittisk regissör som satt upp tre uppmärksammade pjäser på Dramaten och även gästade Bergmanfestivalen 2012 med Fröken Julie, har skapat ett konstnärligt koncept som förverkligas lokalt av regissörer och skådespelare på en rad olika teatrar världen över.

Malin Stenberg

Regisserar gör Malin Stenberg, som på Dramaten tidigare regisserat ett flertal föreställningar, senast Pussy Riot - en punkbön av Irena Kraus. Bland hennes uppsättningar på andra scener märks Jeanne d’Arc på Backa Teater, Förklädd Gud på Folkoperan och Ædnan, på Giron Sámi Teáhter och Riksteatern.

***

I samarbete med: Théâtre Vidy-Lausanne, R.B. Jérôme Bel, STAGES - Sustainable Theatre Alliance for a Green Environmental Shift:  Dramaten Stockholm, National Theater & Concert Hall Taipei, NTGent, Piccolo Teatro di Milano - Teatro d'Europa, Teatro Nacional D. Maria II, Théâtre de Liège, Lithuanian National Drama Theatre, Croatian National Theatre in Zagreb, Slovene National Theatre Maribor, Trafo, MC93, Maison de la culture de Seine-Saint-Denis

Medfinansierat av Europeiska Unionen. 

* A PLAY FOR THE LIVING IN A TIME OF EXTINCTION
Urpremiär på Baltimore Center Stage (Stephanie Ybarra, Artistic Director/Michael Ross, Executive Director) Pjäsen beställd och utvecklad av LubDub Theatre Company, Caitlin Nasema Cassidy och Geoff Kanick, konstnärliga ledare, Robert Duffley, Dramaturg. Delvis utvecklad med hjälp av the Orchard Project, Ari Edelson, konstnärlig ledare.

Biljetter

Spelperiod 20/08–13/09 2022

Eftersamtal

Samtal efter föreställningen den 6 september

Samtal med Louise Carlsson, Expert biologisk mångfald, WWF. Samtalet leds av chefsdramaturg Emma Meyer-Dunér. Stanna kvar efter föreställningen för att lyssna. 

Helmon Salomon är en komedienn med stor fingertoppskänsla; ibland är hennes mimik så plastisk och expressiv att den får eget liv och svävar fritt i luften.
DN

Medverkande

Konstnärligt team

Av
Miranda Rose Hall
Koncept
Katie Mitchell, Jérôme Bel, Théâtre Vidy-Lausanne
Originalregi
Katie Mitchell
Regi
Malin Stenberg
FOTO AFFISCHBILD
Klara G
Dramaturg
Emma Meyer Dunér
Översättning
Amanda Svensson
Malin Stenberg.

Samtal med regissören Malin Stenberg

"Huvudpersonen Naomis berättelse sträcker sig från solsystemets födelse fram till just idag."
IMG 6020 Sarapborgstrom

Kan mänskliga rättigheter rädda oss från ett sjätte massutdöende?

När så mycket som tre fjärdedelar av alla arter försvinner under en viss tidsperiod kallas det för ett massutdöende. De senaste 540 miljoner åren har det skett fem sådana. De har skett till följd av extrema förändringar i temperaturer, stigande eller sjunkande havsnivåer och katastrofala händelser som vulkanutbrott eller en asteroid.
Citat

Det sjätte utdöendet

CItat ur Elisabeth Kolberts Det sjätte utdöendet (översättning: Jim Jakobsson) Boken nämns i pjäsen som en av Naomis stora inspirationskällor.
Katiemitchell

Katie Mitchell och klimatet

"Så, jag är en brittisk regissör, ​​och jag är en feminist som är mycket oroad över klimatförändringarna. Jag har gjort över 100 produktioner under en karriär på 30 år. 2012 träffade jag forskaren Stephen Emmott som beskrev och introducerade mig för de verkliga konsekvenserna av klimatförändringarna.